Als je je ineens in Zweden bevind - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu Als je je ineens in Zweden bevind - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu

Als je je ineens in Zweden bevind

Door: Carmen Uyterlinde

Blijf op de hoogte en volg Carmen

06 Februari 2015 | Zweden, Jönköping

Foodsafari - van een dinner een gang kiezen om klaar te maken voor andere studenten - ik heb getwijfeld om mee te doen aan deze activiteit, maar Ella (Nederland) heeft me overgehaald! Dinsdag 3 februari hebben we ons ingeschreven om het dessert klaar te maken en het voorgerecht en hoofdgerecht bij andere studenten te nuttigen.
In een grote collegezaal volgden we het vak Swedish culture, deze keer gericht op literatuur. Natuurlijk kwam Astrid Lindgren aan bod en ik, als lerares en kinderboekenliefhebber, zat op het puntje van m'n stoel om te horen over het leven van deze creatieve en krachtige schrijfster.
Na de les, tja... een IKEA- dinner: zalm, worteltjes met saus en aardappeltaartjes. In de avond heeft een aantal jongens me leren biljarten. Ik geloof dat ik toch meer van tafelvoetbal en tafeltennis ben :)

De woensdagochtend startte ik actief met Kayla: we zijn geconcentreerd aan de slag gegaan met het maken van Zweeds huiswerk. In de Swedish Language course kwam vandaag ter sprake wanneer je 'en' of 'ett' voor een woord plaatst (denk aan de Nederlandse lidwoorden).
Na de les kon ik m'n hart ophalen aan een gratis Argentijnse dans workshop. Na 4 jaar stijldansen was het makkelijk op te pakken. Toch waren er aanzienlijke verschillen tussen de 'Roxanne- tango' die ik gewend was (waarbij je boos moet kijken) en de Argentijnse tango, die minder strak aanvoelt. Eenmaal thuis ben ik lekker aan het kokkerellen gegaan en heb paprika gevuld met aardappelpuree, ui en besprenkelt met geraspte kaas. 20 minuutjes in de oven en voila: een goddelijke smaak!

Om 9:00 startte de course Conflict Transformation. "Als je de wereld wil veranderen, moet je beginnen bij jezelf", een uitspraak die we bespraken. Ook wisselden we van gedachten over hoe een mens in conflict kan zijn met zichzelf. Bij Eline in studentencomplex Syklamen (Nederlands) heb ik samen met Ella (Nederlands) na afloop een warme chocolademelk met marshmallows gedronken. We zijn naar Vilhelmsro gewandeld en daar hebben we met en Nederlandse groep pannenkoeken gebakken. Althans, niemand achtte zichzelf in staat om pannenkoeken te bakken en ik werd beschouwd als de aangewezen persoon die wel wist hoe dat moest. Dus heb ik als kokkin van de avond op intuïtieve wijze een pannenkoekmix samengesteld en op wonderbaarlijke wijze bleken ze nog goed te smaken ook. In de bijlage zie je op de foto de volgende Nederlanders: Truc, Inger, Chris, Jeroen, Ella, Kafun en Eline.

Vrijdag 6 februari betekende weer 7:00 m'n bed uit en 9:00 Conflict Transformation. Peter, de docent van deze course heeft zó'n schots accent, dat ik elke les het gevoel heb dat ik in een Braveheart- film ben beland. Na elke monoloog vraagt hij of wij onze gedachten willen delen. Gelukkig is de groep al wat losser geworden in het delen van overdenkingen. Dit komt door de vele opdrachten die we in kleine groepen moesten uitvoeren, zoals het bespreken van conflictsituaties in persoonlijke ervaringen, het vormgeven van een conflict in een mindmap en rollenspel. In laatstgenoemde voelde ik mij als een vis in het water. Een toneelstuk in elkaar zetten: voor 10 minuten voelde het alsof ik weer op de Theaterhavo/vwo in Rotterdam zat.
Na de les heb ik Zweedse kinderboeken gelezen, je moet toch ergens beginnen..
Vandaag kwam ik erachter dat Råslätt van oorsprong een gettowijk is. En studentencomplex Vilhelmsro was voor mensen met psychiatrische stoornissen. Tja, de studenten moeten toch ergens verblijven...
In de avond heb ik anderhalf uur geskypt met Anne (een vriendin uit Nederland), er valt een hoop bij te kletsen als je je ineens in Zweden bevind.

  • 05 Maart 2015 - 19:40

    Carla:

    Ha lieve Carmen, Wat Leuk dat je het theaterschoolgevoel weer even hebt ervaren!
    Zo te lezen maak je erg leuke dingen mee en gelukkig houdt je me goed op de hoogte want het meeste wist ik al ; )! Heerlijk dat je zo geniet van de Zweedse cultuur en je studie.
    Tack Tack lieve Carmen. Veel liefs van mamXXX

  • 05 Maart 2015 - 19:40

    Carla:

    Ha lieve Carmen, Wat Leuk dat je het theaterschoolgevoel weer even hebt ervaren!
    Zo te lezen maak je erg leuke dingen mee en gelukkig houdt je me goed op de hoogte want het meeste wist ik al ; )! Heerlijk dat je zo geniet van de Zweedse cultuur en je studie.
    Tack Tack lieve Carmen. Veel liefs van mamXXX

  • 05 Maart 2015 - 19:40

    Carla:

    Ha lieve Carmen, Wat Leuk dat je het theaterschoolgevoel weer even hebt ervaren!
    Zo te lezen maak je erg leuke dingen mee en gelukkig houdt je me goed op de hoogte want het meeste wist ik al ; )! Heerlijk dat je zo geniet van de Zweedse cultuur en je studie.
    Tack Tack lieve Carmen. Veel liefs van mamXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 201
Totaal aantal bezoekers 8269

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2017 - 25 Juni 2018

Mijn derde reis | Zimbabwe

08 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Mijn tweede reis | Indonesië

14 Januari 2015 - 14 Juni 2015

Mijn eerste reis | Minor in Zweden

Landen bezocht: