Fika, fika en nog eens FIKA! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu Fika, fika en nog eens FIKA! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu

Fika, fika en nog eens FIKA!

Door: Carmen Uyterlinde

Blijf op de hoogte en volg Carmen

02 Februari 2015 | Zweden, Jönköping

Het is alweer een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen. Dat is een goed teken; ik geniet volop van elke minuut van de dag!

Dinsdag 27 januari zijn we tijdens de course Conflict Transformation ingegaan op een conflict tussen twee subclans, waarin de vrouwen een verscheurende positie innamen. Hun vaders en broers vochten tegen hun mannen en zonen. Op een moedige wijze weten de vrouwen van beide subclans zich samen te voegen en het conflict een halt toe te roepen.
Het is meer dan de moeite waard om het hele verhaal te horen, verteld door John Paul Lederach, hemzelf:
https://www.youtube.com/watch?v=n1p8EkyhN2c

Woensdag 28 januari - Vroeg opgestaan om een nieuw avontuur te boeken. Ja, ja, ik ga nog een reis maken binnen deze Exchange. De Student Union biedt reizen aan en ik heb een bootreis geboekt van 3 tot 10 april: de Russiatour. Een avontuur in een avontuur!
Met Kayla uit de US maak ik regelmatig Zweeds huiswerk. We hebben ons gericht op het bestellen van eten/drinken in een restaurant of café.
Eenmaal terug in mijn appartement, heb ik een zalige aardappel gratin klaargemaakt en in de avond was het feest in Aka.

Donderdag 29 januari - een bijzondere dag, ik heb eindelijk uitgevonden waar de wasmachine is. Aan mijn kamersleutel hangt een zendertje, als je deze tegen een grijs doosje in de lift houdt, brengt de lift je automatisch naar de kelder met wasmachines.
Ik heb Hyeji (Zuid-Korea) uitgenodigd om bij mij te komen dineren. Dat is toch gezelliger dan elke avond alleen eten. We hebben warme chocolademelk gedronken en hebben de rest van de avond gezongen.

Vrijdag 30 januari - Na de Zweedse taallessen zijn we met een grote groep naar Akademien gegaan voor een 'All you can eat' Taco dinner. Na afloop was er een quiz, waarbij Jeroen en Ella (Nederland), Marta, Sabine, Lianne (Letland), Alexia (Zuid-Frankrijk) en ik ontzettend veel gelachen hebben.

Mijn zaterdagochtend begon ontspannen met het bekijken van 'Wie is de Mol?'. In de avond ben ik met een grote groep naar Vilhelmsro (studentencomplex) gereisd, want er zou een kampvuur worden gemaakt. In het donker hebben we ons een weg gebaand door takken, modder en struiken in het bos, om uiteindelijk bij een klein kampvuurtje aan te komen. De bosrand was gelegen aan een prachtig meer (voor hoever je dat kon zien in het donker). We hebben marshmallows gesmolten boven de vlammen en het kampvuurgevoel was pas echt compleet toen een van de studenten een gitaar tevoorschijn haalde en Jason Mraz begon te tokkelen.

Tijdens het uitgaan ontmoette ik een Nederlands meisje, wie mij uitnodigde om mee te gaan naar de kerk. Zondag 1 februari ben ik naar de Connect Church van Jönköping gegaan. Veel kerken, waaronder deze, beginnen met hun dienst pas om 16:00.
(http://www.connectchurch.se/)
We werden warm welkom geheten met een frambozencider drankje en het was verrassend om klasgenoten van mijn courses in de kerk te zien.
Elisabeth van het Hostteam kwam naast ons zitten om de preek te vertalen en na afloop was het tijd voor, hoe kan het ook anders, FIKA!
In het weekend heb ik veel vrije tijd, ik heb me daarom in de kerk aangemeld voor vrijwilligerswerk. Ik mag meehelpen in het Hostteam.
Maandag 2 februari zou het Hostteam vergaderen onder het genot van fika. Om een bijdrage te leveren heb ik een chocoladetaart gebakken en versiert met chocoladerozen. Na onze gezellige high tea heb ik met Elisabeth 50 minuten door de Sneeuw gewandeld, terug naar Råslätt.

Een groot pluspunt van Zweden is fika 'http://www.tryswedish.com/fika/',
met haar vele lekkernijen en de heerlijke frisse buitenlucht!

  • 24 Februari 2015 - 17:15

    Papa:

    Hoi lieve dochter, Wat een leuk verslag, ben ik weer helemaal op de hoogte tot 1 februari, je begrijpt het, wanneer volgen de volgende dagen, ook daar ben ik erg benieuwd naar. Heb naar de site van de kerk gekeken, helaas alleen in het Zweeds, toch moeilijk om te begrijpen, zal voor jouw nu steeds begrijpelijker worden. Dus gewoon maar ff skypen voor uitleg. Kijk je naast de "De Mol"ook nog naar "Boer zoekt vrouw" dat was altijd gezellig, samen op zondagavond, ik kijk en is nu toch wel wat stil. De foto's zien er zeer smakelijk uit (althans sommige ....), en dan te bedenken dat je keuken uitrusting erg primitief is, toch een puike prestatie! Studeer ze hé! en fika fika, tot het volgende verslag. Lieve groeten, Papa

  • 24 Februari 2015 - 18:18

    Carmen Uyterlinde:

    Hi lieve pap! Tijdens een Skypegesprek zal ik het Zweeds vertalen naar Nederlands, dat gaat inderdaad steeds beter ;). Ik volg beide programma's ja! Tja...ik kan me voorstellen dat het ineens stil is zonder mijn gebabbel op de bank hihi.
    Gelukkig is mijn kamergenoot zo attent om zijn keuken uitrusting met mij te delen, dus ik kom niets te kort! Je moet creatief zijn: voor een mixer gebruik ik een vork en voor een deegrollen een lepel.
    Zodra je op bezoek komt, maak ik wat lekkers voor je klaar!
    Liefs en een dikke knuffel vanuit het sneeuwwitte Jönköping. Carm

  • 24 Februari 2015 - 19:24

    Carla:

    Ha lieve Carmen,
    Leuk om je reisverslag te lezen!!!:)
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Veel liefs van mam XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 167
Totaal aantal bezoekers 8271

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2017 - 25 Juni 2018

Mijn derde reis | Zimbabwe

08 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Mijn tweede reis | Indonesië

14 Januari 2015 - 14 Juni 2015

Mijn eerste reis | Minor in Zweden

Landen bezocht: