Niet bang voor het onbekende...Rendiervlees. - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu Niet bang voor het onbekende...Rendiervlees. - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu

Niet bang voor het onbekende...Rendiervlees.

Door: Uyterlinde, Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

26 Februari 2015 | Zweden, Jönköping

Woensdag 18 februari - na de lessen in de Zweedse taal zijn Ella (Nederland) en ik naar Råslätt gegaan om deel te nemen aan de Foodsafari.
De starter bestond uit Bruschetta, nacho's, heerlijke guacamole en een goede witte, fruitige wijn. Het hoofdgerecht was een zalige lasagne, klaargemaakt door twee jongens uit Australië. Ten slotte hebben Ella en ik het dessert geserveerd: een stevige chocoladetaart met verse aardbeien en een warme vanillesaus. Onze gasten kwamen uit Oostenrijk, Nederland en twee studenten uit Duitsland, wie zeiden dat dit de beste gang was van de avond. Goed geslaagd dus!

Donderdag 19 februari stond in het teken van ons assignment voor de course 'Conflict Transformation'. Alle groepsleden hebben research gedaan naar 'The Bosnian war'. Zeer interessant en aangrijpend. We deelden onze afschuw over de systematische verkrachtingen tijdens de oorlog. Dit gebeurde niet zonder reden, maar was een onderdeel van het oorlogsprogramma. De massaverkrachtingen waren een uiting van vernedering en ultieme macht.
Voor het assignment moeten wij oplossingen bedenken voor de spanningen die er na de oorlog nog steeds in de basisschool in Brycko heersen. We hebben de taken verdeeld en ik mag de uiteindelijke oplossingen uitwerken. Het is zó geweldig om zo'n opdracht vanuit onze verschillende perspectieven te bekijken.
Violeta heb ik na afloop uitgenodigd om een stuk chocoladetaart te komen eten in mijn appartement.
Vrijdag 20 en zaterdag 21 februari heb ik gewerkt aan het assignment. Tussendoor een heerlijke groentesoep klaargemaakt. Ik schrijf de interventies die we gaan nemen om de band tussen de Servische en Bosnische kinderen weer op goede voet te krijgen:
1. De ouders inlichten. Ouders hebben grote invloed op het denken van
hun kinderen. Het is van belang dat de ouders meewerken om de
veilige sfeer in de school te herstellen.
2. Verhalen vertellen/ voorlezen. 'Storytelling'. Met verhalen kun je
kinderen beïnvloeden. De verhalen worden geselecteerd op hun
boodschap. In welke verhalen komt naar voren hoe belangrijk het is
dat er vrede heerst en waar vergevingsgezindheid een rol speelt.
3. Coöperatieve activiteiten inzetten. Door de leerlingen samen te laten
werken ontstaan er banden. Dit willen we bereiken door
sportactiviteiten.

Zondag had ik om 12:00 uur een lunch bij Violeta, waarna we een Internationale kerkdienst bijwoonden. Het was fijn om de dienst makkelijk te kunnen volgen in het Engels, de Zweedse preken vergen toch nog veel inspanning. Na afloop was er uiteraard fika :).
Maandag - ik heb ontdekt dat je in de supermarkt 'Willy's' Gouda kaas kunt kopen! Dinsdag 24 februari - Vroeg opgestaan om een extra Zweedse taalles bij te wonen. Na de les hebben Kristian en Violeta (Zweden), Anniina (Finland) en ik aan ons assignment gewerkt. Na het werkstuk grondig te hebben doorgenomen en verbeterd, zijn Anniina en ik een kopje koffie in Condeco gaan drinken.
Om 16:00 startte mijn volgende les. We kregen uitgebreid informatie over de Zweedse geschiedenis.
Om 19:00 ben ik naar Elisabeth gegaan, wie een taco avond organiseerde. Het was geweldig om haar te horen vertellen over hoe zij 1 jaar op een schip door de hele wereld heeft rondgereisd. Inspirerend. Dit wakkert mijn verlangen om meer te gaan reizen aan. Denise en Lovisa spraken af en toe Zweeds, als ik me inspande en zij langzaam spraken, kon ik de gesprekken volgen.

Woensdag 25 februari - Vandaag volgde ik een extra les over het schrijven van CV's en 'Job applicatios - How to write them'. Erg handig! We kregen een lunch en leerden hoe we sollicitatiebrieven moeten opstellen. In de bibliotheek heb ik Zweeds huiswerk gemaakt tot mijn volgende les startte om 15:00. Tijdens Swedish Language hebben we ons gericht op de zinsvolgorde en werkwoorden herkennen in een tekst.
Om 17:00 ben ik met Lucie (Duitsland) en Kayla (US) naar Råslätt gereisd. Violeta vroeg of ik langs wilde komen, omdat haar computer het niet meer deed. We hebben samen het assignment gecontroleerd en de puntjes op de i gezet. In de avond ben ik naar Lifegroup gegaan en heb ik met een groep jongeren gekletst en gedineerd.

Donderdag 26 februari - Hyeji (Zuid-Korea) en ik volgden in de ochtend een lecture over hoe we een sollicitatiegesprek kunnen overleven. Er werd ons een lunch aangeboden en we leerden over de 'do's and don'ts' tijdens je interview. In de bus vertelde Hyeji dat ze over mij had gedroomd. Ze herkende mijn stem in haar droom, maar ik zag eruit als een Koreaans meisje. Ik kon m'n lachen niet inhouden in de bus. In de Zweedse bussen wordt er echter niet veel gelachen, dus ik heb m'n hand maar voor m'n mond gehouden.
Na de les hebben we de muziekdocent lastiggevallen met de vraag of we gebruik mochten maken van de muziekkamer. Al eerder had ik verlangend door het raampje naar binnen gekeken en alle instrumenten bewonderd. Gelukkig bleek deze vraag geen probleem, we ontvingen de code van de deur en hebben gezongen, gecomponeerd en onze creativiteit de vrije loop gelaten. In een café, genaamd 'Pique Nique', hebben we een kopje koffie gedronken.
Ik ben verblijd met het mailtje dat ik in mijn mailbox vond, waarin mij werd meegedeeld dat er nieuwe Zweedse families zich hebben aangemeld en ik een van de gelukkige ben die er een heeft toegewezen gekregen!
Deze donderdag stond mijn afspraak met deze Zweedse verloofden 'Sara & Tomas' op de planning. Ik werd gastvrij ontvangen in hun huis en heb een gezellige avond bij hun doorgebracht. Sara werkt in de ouderenzorg en Tomas in de gezondheidszorg. Ik heb voor het eerst in mijn leven rendiervlees gegeten! Het was gedroogd en heel zout. Een speciale smaak. Toen ik het op tafel zag staan voelde ik een lichte twijfel om het vlees van een rendier in m'n mond te stoppen. Maar ach, toen dacht ik aan hoe "Floortje naar het einde van de wereld" altijd iets nieuws uitprobeert. Niet bang voor het onbekende.

  • 20 April 2015 - 17:27

    Carla:

    Hallo lieve dochter,

    Jij wordt een echte keukenprinses! Die chocoladetaart mag je thuis ook een keer maken hoor!
    Toevallig zegt Joko ook net "Jaa".
    Wat een grappige droom van je Koreaanse vriendin. Leuk om al die verhaaltjes te lezen hoor!
    Zo te lezen geniet je met volle teugen. Ga zo door!

    Een hele dikke knuffel en veel Liefs van Mamxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 20 April 2015 - 17:27

    Carla:

    Hallo lieve dochter,

    Jij wordt een echte keukenprinses! Die chocoladetaart mag je thuis ook een keer maken hoor!
    Toevallig zegt Joko ook net "Jaa".
    Wat een grappige droom van je Koreaanse vriendin. Leuk om al die verhaaltjes te lezen hoor!
    Zo te lezen geniet je met volle teugen. Ga zo door!

    Een hele dikke knuffel en veel Liefs van Mamxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 20 April 2015 - 17:27

    Carla:

    Hallo lieve dochter,

    Jij wordt een echte keukenprinses! Die chocoladetaart mag je thuis ook een keer maken hoor!
    Toevallig zegt Joko ook net "Jaa".
    Wat een grappige droom van je Koreaanse vriendin. Leuk om al die verhaaltjes te lezen hoor!
    Zo te lezen geniet je met volle teugen. Ga zo door!

    Een hele dikke knuffel en veel Liefs van Mamxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 20 April 2015 - 18:45

    Anne:

    Weer een leuk verslag, Carm! Ik spreek je vaak, dus veel dingen wist ik al ;).
    Heb nog een hele leuke tijd daar!
    Ik mis je!
    xxx en liefs en een dikke megaknuffel,

    Anne

  • 21 April 2015 - 00:08

    Carmen Uyterlinde:

    Hi mam, leuk om 3 keer een reactie van je te ontvangen ;). Die smaakvolle chocoladetaart komt nog wel. Ik breng de "fika" over naar Nederland.
    Dikke knuffel en ik Skype snel weer met het thuisfront. Xxxxxxxxxxxxxxx

  • 21 April 2015 - 00:10

    Carmen Uyterlinde:

    An!! Dankjewel. Heerlijk al die Skype tijd met jou!
    Een dikke megaknuffel terug en heeeeel liefde,
    xxxx Carm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 8269

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2017 - 25 Juni 2018

Mijn derde reis | Zimbabwe

08 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Mijn tweede reis | Indonesië

14 Januari 2015 - 14 Juni 2015

Mijn eerste reis | Minor in Zweden

Landen bezocht: