Aangekomen in Jönköping! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu Aangekomen in Jönköping! - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Jönköping!

Door: Carmen Uyterlinde

Blijf op de hoogte en volg Carmen

18 Januari 2015 | Zweden, Jönköping

Het avontuur is begonnen. Ik ben de droom gaan leven.

De vliegreis verliep voorspoedig. Door alle opwinding heb ik niet geslapen en alleen vol adrenaline in m'n lichaam, door het vliegtuigraampje gekeken.
Het was enorm miezerig weer, maar eenmaal boven de wolken, verscheen de zon. Na het landen en ophalen van m'n koffer, ben ik in een Shuttlebus gestapt, die mij leidde naar het Centraal Station van Götteborg.
Een hele lange busreis bracht mij uiteindelijk naar de bestemming waar ik al weken over gefantaseerd had: Jönköping.

Mijn attente Buddy, Dia, heeft mij opgehaald en geleid naar mijn studentenhuis: Råslätt. Dit is het grootste studentenhuis in Jönköping en beloofd dus enorm veel gezelligheid en party's.

Mijn kamer is een aangename ruimte, met bed, kledingkast, nachtkastje, bureau, hangstoel, bureaustoel en een open kast en wasmand.
Ik heb direct mijn koffer uitgepakt, zodat deze plek (waar ik 5 maanden zal vertoeven) al een beetje "eigen" aan zou voelen.

De volgende dag ben ik in bus 1 gestapt richting Lasaretteparken, het busstation in de buurt van de Universiteit van Jönköping. Om 9:00 werden de studenten voorzien van een rondleiding door de bibliotheek. Het is werkelijk een prachtige, ontzettend grote bieb, met o.a. (mijn pakkie an) kinderboeken! :D
Door Lucie, een student uit Duitsland, kreeg ik na afloop een rondleiding door de school. Ik heb er alles behalve moeite mee, om de komende 5 maanden op deze geweldige plaats te vertoeven.

Het is ongelofelijk hoe snel je nieuwe contacten maakt. Ik heb studenten leren kennen uit Zuid-Korea, België, US, Duitsland en Australië.
Op vrijdag hebben we een bustoer gemaakt door de stad Jönköping en heb ik een beeld gekregen van haar vele gebouwen, inwoners en de prachtige natuur.

In de avond ben ik naar Akademien geweest, of hoe de studenten het noemen: AKA. We hebben tot laat in de nacht gefeest en gedanst.

Zaterdag stond in het teken van de Sydney. Het begon met een preparty met onze studentengroep: The Indians. We speelden kaartspelletjes en oefenden onze Indianenkreten.
In het Culture House hebben we een voorstelling gekregen van liedjes door de jaren heen en zijn we voorzien van Gratin aardappelen en satéstokjes. Daarna zijn we met de hele goegemeente naar Akademien gegaan en hebben, uiteraard, gedanst, gelachen en gefeest.
Wat ik geweldig vind aan Zweden, is dat zij het drinken van water als recht van de mens beschouwen: iedereen heeft recht op water. Ik heb in elk café de neiging om water te vragen, omdat ik het zo leuk vind dat het gratis is! Echt Nederland...ik weet het.

Inmiddels is het zondag en ben ik lekker bijgekomen van het uitgaan. Helaas is er nog geen Wifi in mijn appartement en ben ik nu in het appartement van een Zuid-Koreaanse studente mijn Blog aan het bijwerken. We hebben samen gedineerd en een hoop karaokeliedjes gezongen op haar kamer, waar hoogstwaarschijnlijk het hele studentenhuis van mee heeft kunnen genieten.

Morgen is Mingleday en gaan mijn Buddy Dia en ik om half 5 naar de Universiteit om ingelicht te worden over wat het hebben/ zijn van een Buddy inhoudt. Ik ben heel benieuwd!

  • 22 Januari 2015 - 01:44

    Eric-Jan:

    Heey Carmen, het is zo gaaf om te lezen wat je allemaal doet en wat je allemaal mee maakt!!! Ik ben jaloers hoor haha. Ik hoop dat het alleen maar leuker en gezelliger word want volgens mij heb jij je plekje wel gevonden daar. En dan zeker met al die kinderboeken en zingen. Ik kan niet wachten tot er een nieuw verhaal komt :) ik mis je nu al heel erg en hopelijk spreek ik je snel weer xxxx Eric

  • 22 Januari 2015 - 17:55

    Carmen Uyterlinde:

    Heee Erik, wat een lieve, leuke reactie! Als je tijd hebt: je bent van harte welkom om langs te komen!!
    Het is inderdaad gemakkelijk m'n plek vinden hier, alleen even wennen dat er niemand tegenover me zit tijdens het ontbijt... Ik ga elke week updaten hoor, dus maak je geen zorgen ;) ik houd van schrijven, dus snel weer een nieuw verhaal. Ik denk dat de 5 maanden voorbij vliegen, voor je het weet dansen we weer de cha cha cha, rumba, salsa, jive of jouw favoriet: de Engelse wals! Ik mis je! Liefs, Carmen

  • 27 Januari 2015 - 09:35

    John Van Vliet:

    Beste Carmen

    Het is goed om te lezen hoe jou deze study abroad bevalt. Het is ook jouw verdienste dat je zo snel contacten maakt. Exchange is echt een wereldervaring! Heel veels succes. All the best from Inholland.

    John

  • 27 Januari 2015 - 09:35

    John Van Vliet:

    Beste Carmen

    Het is goed om te lezen hoe jou deze study abroad bevalt. Het is ook jouw verdienste dat je zo snel contacten maakt. Exchange is echt een wereldervaring! Heel veels succes. All the best from Inholland.

    John

  • 28 Januari 2015 - 10:11

    Carmen Uyterlinde:

    Beste John,

    Heel leuk om bericht te ontvangen vanuit Inholland! De courses bevallen goed en zijn erg interessant.

    Med vänliga hälsningar,

    Carmen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 8273

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2017 - 25 Juni 2018

Mijn derde reis | Zimbabwe

08 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Mijn tweede reis | Indonesië

14 Januari 2015 - 14 Juni 2015

Mijn eerste reis | Minor in Zweden

Landen bezocht: