Plannen! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu Plannen! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu

Plannen!

Door: Carmen Uyterlinde

Blijf op de hoogte en volg Carmen

22 November 2014 | Nederland, Nederland

Het begint allemaal met een droom. Met een idee. De droom om te reizen en op avontuur te gaan. Weg van het bekende: 'to face the unknown'.
Voordat ik mezelf ook maar had ingeschreven voor de studie Pedagogisch Academisch Basisonderwijs, had ik al plannen om tijdens mijn minor in het buitenland te verblijven. Liefst naar Afrika of Suriname en dan lesgeven. Dit was helaas geen mogelijkheid die wij aangeboden kregen vanuit de opleiding. Studeren in het buitenland bleek wel een haalbaar plan te zijn en zodra de minorkeuze dichterbij kwam begon ik met het smeden van plannen.

Al veel te vroeg, in het tweede jaar, zocht ik uit welke Internationale universiteiten goed aangeschreven stonden. België en Zweden bleken goed onderwijs te verzorgen. De keus tussen deze twee landen was snel gemaakt. Al zou ik mezelf goed kunnen redden in de Belgische taal, België klonk lang niet zo avontuurlijk als Zweden!

The Universitiy of Jönköping had goede connecties onze school en zodra ik mijn zinnen had gezet op deze universiteit begon ik met het maken van de eerste stappen.

Ik sta aan het begin van de reis. Het is zaterdag 22 november 2014 en de grootste stappen zijn gezet. De Examencommissie heeft mij toestemming gegeven om in het buitenland te studeren. Ik ben ingeloot bij University Jönköping en heb een formulier ontvangen dat officieel bevestigd dat ik een "Exchange student" ben en binnenkort hoop ik van mijn Internationaal Coördinator Lucie (Jönköping) een handtekening te ontvangen, zodat ook mijn Erasmus studiebeurs geregeld kan worden. Mijn aanvraag voor OV-vergoeding en een uitwonende studiebeurs is in de brievenbus geschoven en onderweg naar Groningen.
Voor een onderneming naar het buitenland moeten vele regelingen getroffen worden, dat heb ik al gemerkt. Van deze voorbereidingen treffen heb ik al een hoop geleerd. Het is van belang om initiatief te nemen en achter informatie, formulieren/papieren, beurzen, aan te blijven gaan. "Ik wil dit!" is mijn insteek en zal alle regelingen treffen die nodig zijn om de reis en het verblijf in Zweden zo aangenaam mogelijk te maken.
Dit is tevens mijn houvast 'het regelen'. Het geeft me het gevoel alsof ik grip heb op de tijd die ik daar ga doorbrengen. Daar kan ik natuurlijk nooit grip op hebben, maar dat idee geeft me enige rust. Ik geef eerlijk toe dat het ergens erg spannend is om 5 maanden ergens te verblijven waar je nog niemand kent, nooit bent geweest en niets vanaf weet. Niet eerder ben ik zolang van mijn veilige thuisomgeving weggeweest.
Toch ben ik ervan overtuigd dat deze reis mij zal laten opbloeien, vormen in mijn identiteit en prachtige ervaringen zal geven. Kortom ik kan niet wachten om het vliegtuig in te stappen!
Overigens, mijn vliegticket is geregeld, de reis geboekt. Ik vertrek 14 januari naar Zweden en zal 14 juni weer op Nederlandse aardappelen-molen-klompen-tulpengrond landen.

Nog 53 nachtjes slapen... en dan...Zweden

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 116
Totaal aantal bezoekers 8272

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2017 - 25 Juni 2018

Mijn derde reis | Zimbabwe

08 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Mijn tweede reis | Indonesië

14 Januari 2015 - 14 Juni 2015

Mijn eerste reis | Minor in Zweden

Landen bezocht: