Vrijwilligersdag in Gothenborg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu Vrijwilligersdag in Gothenborg - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu

Vrijwilligersdag in Gothenborg

Door: Uyterlinde, Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

06 Maart 2015 | Zweden, Gotenburg

Het gaat veel te snel! De dagen vliegen voorbij! Vrijdag 27 februari - Wauw! Dit was de laatste les van mijn course 'Conflict Transformation'. Onze docent Lars sloot af met het vertellen van zijn levensverhaal, interessant en inspirerend. Hij legde uit hoe hij de grote groep Brcko kinderen bij elkaar trachtte te brengen na de oorlog in Bosnië-Herzegovina. Met zijn team organiseerde hij activiteiten buiten de stad, zodat de kinderen in alle vrijheid, weg van de plek waar de oorlog gevoerd werd, de andere leerlingen konden leren kennen.
Tijdens de Zweedse taalles leerden we hoe we een gesprek over het weer kunnen houden - erg belangrijk - want alle Zweden aanbidden de zon. Er hoeven maar een paar zonnestralen door de wolken heen te prikken en de Zweden lopen al met korte broeken, zonnebrillen en ijsjes in hun hand.
Na alle lessen hebben we in het huis van Karolina (Zweden) met Lovisa (Zweden), Anniina (Finland) en Elisabeth (Zweden) een hartige taart gemaakt. De hostteamvergadering ging van start. Karolina stelde voor om daarna de 'Lego movie' te bekijken. Al was er geen animo voor - lego movie?! - Karolina bracht het met zoveel overtuiging, dat we de film toch zijn gaan kijken. Het bleek hartstikke grappig te zijn!

Zaterdag 28 februari. In Gothenborg was er voor de vrijwilligers van de Connect Church een speciale 'vrijwilligersdag' georganiseerd. Met de auto zijn we er naartoe gereden. We werden welkom geheten met een cider. Na het maken van een quiz en ontmoeten van nieuwe mensen, ben ik aangeschoven bij Jenny & Clinton en Jennifer & Robin (Zweden). We hebben deze avond veel gelachen. De thee was zó ontzettend lekker, dat ik het theezakje terug stopte in de verpakking om mee te nemen. Jennifer vond dit zo hilarisch dat ze naar de theedoos is gelopen, een handjevol theezakjes heeft gepakt en in m'n broekzak propte.

Zondag 1 maart. Na het maken van een goed gelukte bananenpannenkoek op aanraden van Emelie (Zweden), ben ik met bus 1 naar Connect Church gereisd. Vandaag ging ik weer heerlijk als vrijwilliger aan de slag, voelt veel beter dan de zondagmorgen uitslapen! Ik werd vrolijk ontvangen door Karolina, Anniina, Erik en Sabrina. We vergaderden kort over de taken en zijn toen in 3 teams aan de slag gegaan.

Maandag 2 maart. Een zelfstudie dag. Ik heb gewerkt aan een assignment waarin ik connecties tussen de Zweedse en Nederlandse geschiedenis beschreef. Door de eeuwen heen heeft Zweden goede banden met Nederland gehad. Na de watersnoodramp schonk dit Scandinavische land Zweedse woningen in bouwpakketten en tijdens de Hongerwinter in 1944 stuurden ze voedselpakketten. Ten slotte beschreef ik het leven van de Nederlandse prinses Louise die uitgehuwelijkt werd aan de Zweedse kroonprins Karel. Door dit huwelijk werd ze later koningin van Zweden en Noorwegen.
Dinsdag 3 maart. Ik heb toch weer zo'n leuke dag gehad! Vroeg opgestaan om vervolgens met Denice bij de IKEA te brunchen voor 39 kronen. We hadden het erg gezellig en spraken over de ouderen waar Denice als verpleegster mee werkt. Na onze scrumbled egg, bacon, koffie, vistaart, juice en brood, zijn we in A6 - winkelcentrum - op zoek gegaan naar sportschoenen. Voor ons studentenbudget vonden we niets geschikt. Denice kwam met het geniale idee om naar een tweedehandszaak te gaan. Daar aangekomen vond ik geen sportschoenen, maar genoeg andere tierlantijntjes. In een tweedehandszaak kan ik altijd uren ronddolen. Na onze ogen uitgekeken te hebben, zijn we een kopje thee gaan drinken.
Wederom een topdag! Woensdag 4 maart kreeg ik een pakketje binnen. Ik werd er zó blij van: Calvé pindakaas en ik zijn herenigd!
De Zweedse taalles startte en met Jeroen en Chris (Nederland) en Kayla (US) heb ik het bezittelijk voornaamwoord in het Zweeds geoefend.
Na afloop zijn we in Condeco koffie gaan drinken met een groep meiden.

Donderdag 5 maart. De zonnestralen maakten me wakker. Na boodschappen te hebben gedaan in Willy's, heb ik met een vriendin uit Nederland geskypt, Lydia. Ze bracht het geweldige nieuws ten huwelijk te zijn gevraagd. De rest van de dag heb ik gewerkt aan m'n Zweedse skills. Dit keer gericht op de dieren. Katten > the cat, mus > mouse, myra > ant, elefanten > the elephant en ga zo maar door :). Kayla heeft me een handige link doorgestuurd om de taal beter onder controle te krijgen.
Vrijdag 6 maart. Op de universiteit aangekomen hebben Kayla en ik met goede moed Zweeds huiswerk gemaakt. In de les leerden we over meervoudsvormen van woorden. Na de les ben ik met Hakyung (Zuide- Korea) uitgestapt bij busstop 'Lungarumskolan'. Ik zag tijdens mijn busreizen steeds een mooi pad tussen de bomen verdwijnen. Vandaag, met dit prachtige weer, was het een uitgelezen moment om de rest van het pad te ontdekken en de natuur in te duiken.
Samen met Hakyung ben ik de Zweedse bossen ingetrokken. We zochten een mooi plekje in het zonnetje en genoten van de ontspannen namiddag.
Na een zalm te hebben bereid met aardappelen, doperwtjes en worteltjes, ben ik met Ingen en Chris (Nederland) naar een preparty bij Ella gereisd. We zaten met een grote groep studenten op de grond, aten stokbrood met kruidenboter, chocola en wie wilde nam een wijntje. Daarna zijn we uitgegaan in Akademien. Op zo'n avond waar iedereen spelletjes speelt, kletst, eet en als een ongeorganiseerd zooitje op de grond zit, voel je je op en top student ;).

  • 17 Mei 2015 - 13:45

    Anne:

    Weer een fijn en leuk verslag Carm! Ik wist natuurlijk al wel wat dingen, maar het is leuk om al je belevingen terug te lezen.
    Geniet er nog maar even van, want over een tijdje ben je weer terug in het koude kikkerlandje ;).
    Love you! xxx en liefs,

    Anne

  • 18 Mei 2015 - 08:53

    Papa:

    Hé lieve dochter van me, wat een leuk bericht weer uit het Zweedse, wat heb je het toch naar je zin, fijn omdat te lezen. Dat wordt nog hard werken om verslag te doen van je gehele verblijf in Zweden, voor je weer naar Nederland afreist! Ik ben erg benieuwd naar je volgende verslagen . En is je pindakaas al op? Nog heeeeeel veel plezier daar in het noorden van Europa. Maar ik hoop je toch weer snel te zien. Liefs van Papa dikke hug!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 525
Totaal aantal bezoekers 8248

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2017 - 25 Juni 2018

Mijn derde reis | Zimbabwe

08 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Mijn tweede reis | Indonesië

14 Januari 2015 - 14 Juni 2015

Mijn eerste reis | Minor in Zweden

Landen bezocht: