Semla, 'Wall of fame' en Annie & Astrid - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu Semla, 'Wall of fame' en Annie & Astrid - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu

Semla, 'Wall of fame' en Annie & Astrid

Door: Carmen Uyterlinde

Blijf op de hoogte en volg Carmen

11 Februari 2015 | Zweden, Jönköping

Voor mijn vertrek naar Zweden had ik de mogelijkheid om mij in te schrijven voor een buddy en Zweedse familie, wie mij wegwijs in de stad zouden maken. Ik kreeg een buddy toegewezen, maar helaas geen Zweedse familie. Kayla (US) kreeg wel een Zweedse familie en mocht van hen vriendinnen meevragen. Ik mocht mee! Samen met Lies en Els (België) en Kayla uiteraard, zijn we met de bus naar hen toe gereisd. We werden in een mooie woonwijk gastvrij ontvangen in hun villa. De vrouw en man gaven een rondleiding door hun huis en we kregen zelfs hun sauna in de kelder te zien. Daarna was het koffietijd (fika!) en daarbij kregen we Semla. Een typisch Zweedse delicatesse. Ik kan het beschrijven als een grote soes, maar dan zat middenin de slagroom een heerlijke amandelvulling. Enfin, bekijk de foto in de bijlage maar! ;) Het was werkelijk hemel in je mond bij elke hap! Zij hadden deze semla's bij een echte Zweedse bakker gekocht en de kwaliteit ervan was te proeven. De vrouw werkt in het ziekenhuis en haar man vertelde dat hij advocaat is. Na deze heerlijke middag zijn we terug gereis naar Råslätt, waarbij Kayla en ik de hele reis over onze vogels hebben gekletst.
In de avond waren er verschillende feesten. Tijdens de preparty van de Indians kon ik mijn creativiteit de vrije loop laten. Op de 'Wall of fame', hebben studenten door de jaren heen geschilderd, getekend en geschreven. Uiteraard pakte ik de verfkwasten en schilderde mijn Senegaalse papegaai op de muur.

Mijn eerste dag waarbij ik als vrijwilliger mee mocht helpen in de kerk. De dienst was in het Zweeds en dit draagt zeker bij aan de ontwikkeling van mijn Zweedse taalvaardigheid! Met Anniina (Letland) heb ik na de preek een tijd gekletst. Zij is ook een Exchange student en toevallig ben ik in haar groep ingedeeld op de universiteit om een verslag te schrijven.

Maandag 9 februari - gewerkt aan een interessante opdracht voor Swedish Culture & Society, waarbij we één aspect uit ons eigen land moesten vergelijken met een Zweeds aspect. Om aan te sluiten op de literatuur les die we hebben gevolgd, heb ik gekozen om kinderliteratuur van Annie M. G. Schmidt te vergelijken met kinderliteratuur van de Zweedse Astrid Lindgren. Beide schrijfsters zijn wereldberoemd en delen vele overeenkomsten. Even wennen was het om alles in het Engels te schrijven en opdrachten digitaal op te sturen i.p.v. af te drukken. Maar ach, alles wendt hier snel! Deze opdracht was echt 'mijn pakkie an'; duiken in kinderliteratuur en het leven van mijn 2 favoriete kinderboeken schrijfsters .

Dinsdag 10 februari moesten we tijdens Swedish Language, Culture and Society ons geschreven verslag verantwoorden in groepjes. Ik was aangewezen als groepsleider en beet de spits af. In het Engels legde ik uit hoe ik Astrid Lindgren op basis van geschreven boeken, levensloop en karakter met Annie M.G Schmidt vergeleken heb. Aan het einde van de dag ben ik met Alexia (Zuid-Frankrijk), Hakyung, June en Hyeji (Zuid-Korea) naar de...IKEA gegaan om te dineren. Natuurlijk de Zweedse balletjes, oftewel Svenska Kötbullar!
Op woensdag startte om 10:00 de course Conflict Transformation over traumaverwerking. Een interessant en aangrijpend onderwerp. Niet alleen de getraumatiseerde moet geholpen worden, maar ook de familie. Hoe moeten zij ermee omgaan? Na de les heb ik met mijn examengroepje: Kristian, Violeta (Zweden) en Anniina (Letland) een werkgroepoverleg gehouden. Het is zo gaaf om met een groep studenten te werken met verschillende nationaliteiten en studierichtingen. Anniina bekijkt de opdracht vanuit een andere invalshoek als journalist dan Violeta als moeder en ik als leerkracht.
Na afloop ben ik met Violeta de bus ingestapt en naar Råslätt gereisd. Al is ze een aantal jaar ouder dan ik en al moeder van twee zoontjes, we hadden een klik en ze vroeg of ik bij haar kwam eten. In 5 minuten had ze de tafel vol gedekt met eten. We kletsten aan een stuk door en voor vertrek benadrukte ze dat ik altijd aan kon kloppen op haar deur voor meer gezelligheid.

  • 10 Maart 2015 - 14:55

    Anne:

    Lieve Carm! Wat ontzettend leuk zijn deze verslagen! Ik spreek je veel meer via Skype, maar het is heel leuk om je avonturen ook te kunnen lezen!

    Geniet maar heerlijk van Zweden!

    Dikke kus,

    Anne


  • 10 Maart 2015 - 15:02

    Carmen Uyterlinde:

    Lieve An! In mijn vorige reisverslag heb ik je genoemd, die lange gesprekken van ons kunnen niet onbenoemd blijven in m'n reisverslagen ;).

    Een knuffel en heel veel liefs,
    Carm

  • 11 Maart 2015 - 12:47

    Annette:

    Lieve Carmen,
    Leuk om je verslagen te lezen, en fijn dat je het er zo naar je zin hebt! Het lijkt me heel bijzonder om in een andere taal te studeren en met mensen van verschillende nationaliteiten samen te werken en vriendschap te sluiten. Wat een eer voor Joko om op de wall of fame te komen, hij staat er ook trots bij!:)
    Alle goeds, en liefs van

    Annette

  • 13 Maart 2015 - 23:58

    Carmen Uyterlinde:

    Lieve Annette,
    Bedankt voor de lieve reactie. Het zijn bijzondere ervaringen die ik opdoe en ik geniet ervan.
    Een warme groet en heel veel liefs vanuit Zweden,
    Carmen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 8255

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2017 - 25 Juni 2018

Mijn derde reis | Zimbabwe

08 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Mijn tweede reis | Indonesië

14 Januari 2015 - 14 Juni 2015

Mijn eerste reis | Minor in Zweden

Landen bezocht: