Zweedse gehaktballetjes van...IKEA - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu Zweedse gehaktballetjes van...IKEA - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van Carmen Uyterlinde - WaarBenJij.nu

Zweedse gehaktballetjes van...IKEA

Door: Uyterlinde, Carmen

Blijf op de hoogte en volg Carmen

28 Januari 2015 | Zweden, Jönköping

Het leren van de Zweedse taal is begonnen en ik voel mijn leergierigheid toenemen naarmate de eerste les van de course 'Swedish Language, Culture & Society 1', verstrijkt.
Zoals ik aan groep 3 afgelopen schooljaar nog letters aanleerde en werkte aan hun foneem- grafeemkoppeling (klanktekenkoppeling), zo leert de docente Maria ons nu de letters van het Zweedse alfabet aan. Zij zegt het voor, de studenten zeggen het na. Iedereen voelt zich weer even heel jong bij het hakken en plakken van 'onze eerste Zweedse woordjes'.
Het Zweedse alfabet bevat 3 extra letters die wij in het Nederlandse alfabet niet kennen, de /å/, /ä/ en /ö/.
"Jag heter Carmen och jag kommer från Nederländerna. Jag gillar musik".

Tijdens het boodschappen doen hield ik mijn telefoon als boodschappenlijstje vast. Ongelukkigerwijze is het tere apparaat uit mijn handen gegleden en op de tegels van de supermarkt terecht gekomen.
Geen krassen, geen versplinterd of gebroken beeldscherm, alleen een heel klein inktvlekje in de rechterhoek. Met een zucht van opluchting ben ik mijn boodschappenlijstje verder afgegaan. De gedachte dat ik er goed van af was gekomen bleek misplaatst. Gedurende de dag is het inimini-inktvlekje uitgegroeid tot een volledig zwart beeldscherm dat volgens de bezochte telefoonzaken reparatiekosten omvatte van 200 euro.
Tja...toen maar een goedkope nieuwe mobiel gekocht.

Zaterdag 24 januari was Marta (Letland) jarig en hebben Ella, Chris (Nederlands), Lianne (Letland) en ik een chocoladetaart gebakken naar een recept uit de, jawel, Nederlandse Allerhande.
Deze zaterdag is een historische dag in mijn leven: in de IKEA heb ik voor de eerste keer Zweedse balletjes geproefd. Een maaltijd voor maar 39 kronen. Het duurde niet lang voor we met het besluit kwamen om in de IKEA vaker maaltijden te gaan verorberen.

Zondag had ik tijd om alle nieuwe indrukken even te laten bezinken. Onder het genot van een kopje citroenthee, heb ik 'Boer zoekt vrouw' en 'Wie is de mol?' teruggekeken op Uitzending gemist.
In de avond ben ik met een gezellige groep meiden uit Zuid-Korea naar de schaatsbaan gewandeld. Helaas stond er een hele lange rij en hebben we besloten om naar het appartement van Hannah (Zweden) te gaan, om een kop warme chocomel te drinken.

Maandag 26 januari is mijn tweede course van start gegaan: Conflict Transformation. Ik ben zeer te spreken over dit vak!
Het analyseren en oplossen van conflicten is goed bruikbaar binnen mijn vakgebied als juf. Leerlingen kunnen individueel of in groepen in conflict raken. Wij leren vanuit de literatuur (John Paul Lederach) uit welke verschillende lagen een conflict bestaat. We duiken in het platform van conflicten en oorlogen, zoals de oorlog in Bosnië Herzegovina, om erachter te komen wat onder de oppervlakte gaande is.
Het is dus van belang om binnen een conflict te kijken naar de verschillende lagen: cultuur, relationeel, structureel (wetten en regels). Welke historie gaat er aan een conflict vooraf?

Kortom, de gekozen courses zijn een goede keus geweest en IKEA zal ik voortaan minsten 1 keer per week met een groep internationale studenten bezoeken (:

https://www.youtube.com/watch?v=U80vQBjPsqA

  • 28 Januari 2015 - 20:41

    Papa:

    Lieve Carmen,

    Wat een leuk verslag van je eerste bevindingen in zweden. Fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en bovenal dat je de courses zo interessant vindt! Nou ik blijf je volgen op "Waarbenjijnu". En het instructie filmpje over Köttbullar stimuleert om zelf ermee aan de slag te gaan. Laat even weten wanneer jij Köttbullar hebt gemaakt alvast succes. Dikke hug, Papa xxx

  • 28 Januari 2015 - 21:53

    Anne:

    Lieve Carm,

    We hebben elkaar natuurlijk al gesproken via Skype, maar wat leuk dat ik dit nu kan lezen! Zo is het toch of ik een beetje bij je ben.
    Gelukkig dat het zo gezellig is met al die nieuwe mensen!
    Veel plezier de komende dagen.
    Ik spreek je gauw weer!

    xxxx Anne

  • 29 Januari 2015 - 11:45

    Carmen Uyterlinde:

    Haai lieve pap,

    Zodra ik weer thuis ben maak ik in Nederland de perfecte Köttbullar voor je klaar. Ik heb er inmiddels genoeg op om de smaak na te bootsen ;).
    Dikke knuffel van je dochter

  • 29 Januari 2015 - 11:51

    Carmen Uyterlinde:

    Heey An,

    Dat Skypen doen wij inderdaad met enige regelmaat en dat houden we zo ;).
    Liefs! Carm

  • 30 Januari 2015 - 20:12

    Charlotte :

    Hoi lieve schat!

    Wat leuk om te lezen, geniet ervan allemaal!
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.

    Dikke kus xx

  • 31 Januari 2015 - 15:38

    Carmen Uyterlinde:

    Hey Lotje!

    Dat genieten lukt helemaal ;)
    Kan je me een Whatsappberichtje sturen, dan heb ik je nummer weer en kunnen we gezellig Appen.
    Ben benieuwd hoe het met je gaat.

    Dikke knuffel, Carm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Carmen

Actief sinds 10 Jan. 2015
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 8247

Voorgaande reizen:

25 Augustus 2017 - 25 Juni 2018

Mijn derde reis | Zimbabwe

08 Juli 2016 - 24 Augustus 2016

Mijn tweede reis | Indonesië

14 Januari 2015 - 14 Juni 2015

Mijn eerste reis | Minor in Zweden

Landen bezocht: